Thursday, December 25, 2008




كنت فى سريري ولكننى لم أكن نائما فقط مستمتعا بالدفء تحت الغطاء وبالتفكير فى الظلام
كنت أفكر فيها ولا أنكر أننى أحببتها فقط تذكرت كلماتها وكأنها تجلس بجوارى وتهمس فى اذنى
عن ماضى ليس سيئا كما سوف يتخيل الكثيرون وليس كما تقدمه الأفلام المصريه القديمه
ولكنه ماضى ......... وأنا لم أتخيل أن لها ماضى
كانت صدمه لا أنكر .............. ولكن المفاجأه أقوى
كبريائى وكرامتى ثم نخوتى منعنى أن أغضب منها لماضى تتحدث عنه بنيه حسنه ولكن رجولتى رفضت
فأغلقت الهاتف وأنا حزين دون أن أظهر لها ذلك ولكن بداخلى أبكى دون أن تنزف عيني دمعه واحده بالرغم
من أننى مقتنع أن لا أحدا يستحق البكاء من أجله
أغلقت الهاتف ودخلت فى سريري وكأن عمرى تعدى السبعون وجلست فى الظلام أفكر فيما فعلت وفيما قالت لي
تقلبت داخل سريري كثيرا
وفى النهايه نهضت فى الثانيه فجرا وارتديت ملابسى وفوقها معطفى ثم خرجت تاركا المنزل دون أن يعلم احد
أخذت سيارتى وانطلقت بها دون هدف
كان قلبي حزينا ولكنه كان يأبى البكاء
داخلى صراع بين
قلب يحب وعقل يرفض
نفس تعشق و تفكيرا شرقى
السماء تمطر والرياح تشتد
وأنا داخل سيارتى أرتجف
أرتجف من شدة البرد ولكن فى الحقيقه كنت
أرتجف من شدة الحزن على ما أحببت
شعرت بالدموع فى عيني وقد اقتربت على الخروج
أوقفت سيارتى وخرجت مسرعا
غير مهتم بغزارة الأمطار


ونظرت الى السماء وأطلقت لعيني العنان
فبكيت
وبكيت
ورفعت وجهي نحو المطر حتى أخفى دموع عيني
وسط الأمطار
ولا أشعر بضعفى
فكم كنت أعلم أن الحب ضعف
جلست على مقدمة السياره
والماء يتساقط من وجهي
وضعت يدي فى جيبي وأخرجت هاتفي
طلبت رقمها والمطر مازال منهمر
وقلت لها
أحبك .... وأعلم أنكي تحبيني
ولكني لا أرى حبك
وماضيكي لن أنظر له
وحاضرك أتمنى معي أن يصبح أفضل
ومستقبلك أتمنى أن يكون معي
ولكنه يتوقف على حاضرك

وأغلقت هاتفى ووضعته فى جيبي
ونمت على مقدمة سيارتى
أفكر فى خطأ ارتكبته ولا يمكن العدول عنه
ولكنني فقط أتمنى تصحيحه
وليته يتوقف علي فقط

18 comments:

Mafrousa said...

حلوه اوي يا مصطفي
حلوة اوي
بس ايه هوه الخطأ اللى انت عملته يالعكس
انت عملت الصح
الحب حاجه جميله اوي اوي يا مصطفى
و بالحب ممكن تغيير كل شيء
و قطرات المطر غسلت الحزن و الدموع و روت بذرة الحب اللى فى قلبك
علشان كدة كلمتها بالتلبفون

احييك بشدة حلو اوي البوست
حتى لو مش انت بطل البوست

يعنى ايه واحدة ليها ماضي؟؟؟
ماهو مفهوم الماضي؟؟؟
انها احبت غيرك مثلاااا؟؟؟
او عرفت حد قبلك؟؟؟

مش فيه ساعات رجاله تتجوز واحدة مطلقه؟؟؟؟

الحب النضيف المحسوب صح مالوش دعوة بالماضي
له دعوة بس بالحاضر و المستقبل
اللى يبص وراه يتعب
كل سنة و انت طيب و اشوفك على خير السنة اللى جاية

emey said...

اجمل ما فى هذة الدنيا هو الحب ولكن اذا كان حب حقيقى



تحياتى

موناليزا said...

ماهذا الخطأ الذى ارتكبته؟
اتصالك بها ام حبك لها؟
وارجو توضيح الجملة دى
ولكني لا أرى حبك"
وماضيكي لن أنظر له"

ازاى مش شايف حبها وفى نفس الوقت مش هتنظر لماضيها؟

اراك مازلت متحيرا
ولكن نصيحة حاسبها من يوم ماعرفتك مش يمكن تكون بتحبك بجد

غني يابهيه said...

شكرا يا مفرووسه
كالعاده اول تعليق
الماضى له معانى كتيير اوى
بس عندى انها عرفت ناس كتيير اوى قبلى


تحيات بهيه لمفروسه

غني يابهيه said...

والله
يا ايمي حقيقي


بس للاسف
لو اكتشفت فى لحظه انه من طرف واحد
مستحيل أكمل
أنا بالذات
شخصيتى صعب تكمل

تحياتى

غني يابهيه said...

الخطأ تسرعي فى اعلاني حبي لها

احبك واعلم انكي تحبينى ولكنى لا ارى حبك
يعنى لازم اشوف حبها ده ولازم احس بيه
لن انظر لماضيكي
ده مقطع تانى خالص بيتكلم عن الماضى اللى انا رافضه وعن الحاضر اللى نفسي فيه وعن المستقبل اللى اتمنى فيه تكوون هيا معايا بس ده هايكوون حسب حاضرها


خلاصة الكلام
انا معاكى انى لازم احاسبها من يوم ما عرفتها

تقديري لكي

الفارس الملثم said...

بداية احساسك وتصويرك لمشاعر البطل رائع بجد

بس طبعا البوست بيطرح تساؤل هام ..

بص يا مصطفي من الواضح انك تقصد انها احبت من قبل وانت هنا قلت رجولتي رفضت
اعتقد انه لامبرر لمحاسبتها انها احبت من قبل , فهل مثلا بطل القصه سواء كنت انت او هي شخصيه متخيله لم يحب من قبل ,اما انه كونه رجل له الحق ان يحب كما يشاء بينما لو كانت هي احبت ولم تنجح قصة الحب تلك احكم عليها بالتعاسه المؤبده

وكم من فتيات تم عقد قرانهم ثم تعرضن للطلاق لظروف خارجه عن ارادتهم ..

اري انه يجب محاسبة الفتاه من اليوم الذي جمع قلوبهم الحب وليس قبل ذلك مادام ان ماضيها ليس به شئ يدعو للخجل علي طريقة الافلام العربيه زي مانت قلت هههههههه

تحياتي

Mafrousa said...

ما مدى معرفتها بناس كتيره اوي قبلك
يا ولاد يا شباب يا رجالة
البنت لازم تتعرف على الناس علشان تحسن الاختيار
و لما تختار واحد تسعدة و تكون سعيده معاه
و معرفة البنت للولاد مش بنفس صورة الولد اللى بيعرف بنات
ساعات فيه ولاد بتعرفوا على بنات علشان برضه يحسن الاختيار ي مصطفى
بلاش تسيب الشيطان يدخل افكار تنكد عليك احلى مشاعر

Anonymous said...

eih eli 7asal 3ashan kol da??!?!?!?!?

yoyo said...

قلب يحب وعقل يرفض

نفس تعشق و تفكيرا شرقى

حابة انى ابدا بالجملة دى اوى

انا عبرت بكلماتك عن الوضع اللى دايما الرجل بيقوم بيه بيحاسب البنت على ماضيها و يرفض ان يكون لها اى ماضى و بيسمح لنفسه بالحق دا (مش عارفة الماضى من وجهة نظرك ايه يعنى ؟؟؟)

لو كان الماضى اللى وصلى انها حبيت من قبل يبقى ظلم لها انك تحاسبها على شىء انتهى والافضل ان تبدا معها من جديد بعيدا عن الماضى وحساباته

وقلت لها أحبك .... وأعلم أنكي تحبيني
ولكني لا أرى حبك
وماضيكي لن أنظر له
وحاضرك أتمنى معي أن يصبح أفضل
ومستقبلك أتمنى أن يكون معي
ولكنه يتوقف على حاضرك

الانسان حين يحب باخلاص و صدق يغفر لحبيبه و يبدا معه عمر لا ينتهى من الحب و الوفاء عمر بدا يوم ان نما حبهما كطفيل و ليد فى القلب

أشكرك لمروك على مدونتى و اتمنى ان يدوم بينا التواصل

تقبلى اعجابى و تقديرى

تحياتى
يويو

غني يابهيه said...

اذيك يا محمد
انا معاك فى كل اللى انت قلته ان ما ينفعش احاسبها الماضى
وانا انهيت البوست كده
بس من حقى الحاضر والمستقبل


تحيات بهيه

غني يابهيه said...

كلامك حلو
وبيفكرني بالبطله



تقديري يا مفروسه

غني يابهيه said...

انت مين بقى يا معلم ..؟
كنت هامسح الكومنت ده وبعد كده رجعت فى كلامي
قلت ما عملتهاش قبل كده فى سنه كامله

غني يابهيه said...

ما قلته هو الحقيقه التى يشعر بها البطل فهو يحبها ويغار عليها ويغفر لها ماضيها ويبحث عن حاضرها ويتمنى مستقبلها




شكرا يويو
واتمنى دوام التواصل

Anonymous said...

المهم تكون فعلان مسامحها

بنت مصريه said...

جميله قوى القصه يا مصطفى
بس انا رايى ان كل واحد ممكن يتصلح
وان كل واحد لازم يدى للتانى فرصه تانيه

لايجب ان يشعر بطل قصتك بالندم
لا يجب ان يحرم حبيبته من فرصه اخيره معهه

ومادامت هى صارحته
تبقى بتحبه

غني يابهيه said...

كل اللى قلتيه صح يا بنت مصريه

الصراحه أكبر دليل على حب البطله للبطل

تقديري لكي

Kiara said...

الحيره ملياك

بس ايه هو الخطا الحب عمره ماكان خطأ