Wednesday, April 30, 2008



كانت شله كبيره






كنا كتييييير وعددنا كبير وبصراحه مش فاكر كام ..؟ بس الكلام ده يمكن من سبع سنين المهم كلنا أولاد ومن غير بنات وفجأه كبرنا بس من غير ما ناخد بالنا


ودخلنا الكليه وكل واحد شاف طريقه وعرفنا بنات بس فينا عرف البنت وفينا عرف المدام وعلى رأى التلفزيون أحمد مش زي الحاج أحمد ونزلنا الشارع واتعلمنا كتييير وعرفنا أكتر ........ وكلكوا عارفين دلوقتي ان الشارع بقى هو مديرية التعليم الجديده والقهاوى بقت المدارس .... ومن غير لخبطه اكتر من كده



دخل الحشيش وسطنا وطبعا قبله السجاير وبعده البنات مش المدامات ....... وانتوا فاهمين ......!!!!!!! المهم من يومها بقينا سبعه من اكبر شله وراح الباقى فى غمضة عين ومحدش يسأل فين .......! طاب والسبعه كالاتي



ماركوس : غاوى كتابه وسمونى كده بعد اكبر قصه واجمل روايه خياليه عملتها فى حياتى وده كان اسم البطل ...... المهم انى دايما قاعد بعيد ومش عشان وحيد لكن كليتي فى مكان جديد اسمه محافظة 6 أكتوبر وبالرغم من اني بعيد الا ان عمرى ما شربت الحشيش ومع انى وحيد كان ممكن اكون بغلط كتيير بس دايما كنت رايح جاى ومحدش فاهم ليه ..؟ ماكنتش قاعد هناك ..؟ بس انتوا فاهمين ...ودايما مش جوه المشاكل لأنى أصلا مش معاهم بالرغم من ان ابن عمتي جواهم



اللى بعده شغلته عايزه الكفاءه والكفاءه عايزه الصياعه وشوية وساخه وقبلهم الطاعه بس من بره لابد من النظافه ....جوه حياته مشاكل كتيير وكنا أصحاب أنتيم وعمره



ما يقول انا غلطان من يوم ما عرفته من زمان و دلوقتى بيبعد ولسا بيبعد وخايف يبعد أكتر من كده



التالت مش أهبل بس بيحب يبقى أهبل ..... يعني مش عايز يشغل مخه مش عشان غبي ...... لأ ... والدليل انه عبقرى بس فى 3 حاجات سجاير - بنات - موبيلات



المهم انه طيب أوى وبجد بحبه



الرابع بقى دايما من ابن خلته مخنوق وهو معانا فى السبعه وعمره ما كان فى ميعاده مظبوط واول مره ميعاده يكون مظبوط حصل حوارحريم خلاه مش مبسوط



بس من مين ...؟ من اتنين جوه السبعه



الخامس أصغر واحد فى السبعه ولو زعلان من السته يبقى جوه قلبه ومش على وشه أبدا بيبان ..... مع انه ساعات كتيييير يقول ليا انا بالذات...... والكل فاكره غلبان مع انه عارف كل اللى بيحصل وسط السبعه من بره السبعه ومن زمان



السادس مشروع مهندس مع انه طول ..... من وجهة نظرى أرجل واحد فى السبعه ... غلطه وحيده معانا هيا اللي بيها الزعل حصل بس بصراحه غلطه كبيره



بعضنا بيحاول يرجعه وبعضنا ظروف حياته دلوقتى تمنعه الا لو هورجع زي زمان



الأخير ....... اخر واحد انضم للشله أو للسبعه .... طيب ومعرفش عنه كتيييير الا انه كان كويس وهما اللي بوظووووووووووووووووووووووووووووووووه






عارف انكم زهقتوا بس اصبروا ...... وتعالوا نعرف فين السبعه دلوقتى



أنا زي ما قلت قاعد بعيد ومش قاعد يعنى رايح جاى والكل بيسأل ليه ...؟ ولا هيا فلوس وخلاص الا واحد هو والدى فاهم ولا لأ معرفش بس انا فعلا عمرى ما غلطت



مش عشان ملاك ...... عشان دايما بحاول أبقى بعيد .... وأخري علبة سجاير جوه اسبوع مليان امتحانات وسيبكوا منى انا



الباقى سته ..... الصغير عارف انهم دايما بيلخبطوا .... ففضل انه يشوف مستقبله ويشتغل فى أى حاجه مع انه لسا بيدرس و الخمسه الباقييين كلهم شربوا الحشيش وأكتر من نصفهم شرب البيرا وهما عارفين نفسهم ...... ولو ان انا شايف البيره اكبر بكتييير من الحشيش



وبرده فينا واحد بس جاب حريم مش بنات واكتر من مره كان راااجل جوه شقته ..... ومش هوه اللى قالي ولا حتى حد من جوه السبعه الا بعد كده ودي انا شايفها أكبر من الحشيش والبيره



المهم فى يوم ..............واحد وقف ومعاه اتنين ضد تلاته كانوا لسا بيحششوا وانا بره الموضوع او اصلا ما كنتش موجود والتلاته قالوا لأ خلاص ..... مفيش حشيش انتوا اهم عندنا وخلص الكلام وفيهم واحد حلف بالمصحف مستحيل يشرب و كانت أكبر غلطه انه رجع يشرب ومن يومها راحوا السبعه وبقوا سته نصهم بيقول نحاول تانى نرجع السابع والنص التانى بيقول احنا حاولنا كتييييير وفشلنا ودلوقتى ظروف حياتنا تمنعنا



النص التانى اللى كان بيقول ظروف حياتنا تمنعنا................... عدى أيام وليالي وراجع يجيب حريم قال ايه بيقولو تعبانين


طاب ما تتجوز ياعم ....... بيحب واحده وابوه جايب عروسه والأختلاف فى الرأى عمره ما يخليك تجيب حريم






شكلكوا مش فاهمين ..... اللى عايز اقوله ان احنا سبعه



خمسه شربوا حشيش


وتلاته جابو حريم


ومش أقل من تلاته شربوا بيره


يعنى لو اتعملت نسبه وتناسب يابتاع هندسه يبقى عليه العوض


ولو كبسة اداب مع ظابط غتت برده عليه العوض




فى فرق كبير بين الذنب والكبيره والحشيش ده انا شايفه ذنب بس كبير اوى لكن البيره والحريم دى كبيره وهاتفضل تكفر عنها لحد يوم الدين


لو حد دخل من السبعه ....... ياريت يكتب تعليقه من غير قلة أدب



فى ناس كتيييييير هاتزعل مني بعد البوست ده ....... بس الأهم انهم يفهموا انا بحبهم أد ايه
تحديث أول
لست نادما .................... لأنني الحمد لله لا أندم على أى شىء أفعله
ولست حزينا ....................... لأننى لم أخسر وباذن الله لن أخسر
وهم فقط الخاسرون وسوف تثبت الأيام صدق قولي ليس لي
ولكن لأنفسهم
عندما يواجه كل شخص نفسه أمام المرايا بدلا من أن يجلس الليل بطوله
مع شخص او اشخاص يحبون له الخير فيدفعونه للحشيش
أو
يجلس الليل بطوله يدعي ملله .............. فيبحث عن امرأه ينكحها
فى الحرام ...............................من أجل أن يتركه الملل
فلو فعل كل مخنوق من حياته هذا مدعيا ........ أن الدراسه والكليه والامتحانات
وأبويا وأمي ...... وحبيبتي ...................الخ
لأصبحت مصر .......... بها 70مليون حيوان
واسف فى التعبير
ولو فعلنا نحن الشباب ذلك ....... ماذا نفعل عندما نصبح أباء .......؟
اسف ......... ماذا نفعل اذا أصبحنا أباء بطريقه شرعيه .......؟
اسف مره اخرى ......... اذا استطعنا أصلا أن نفرق بين أبنائنا الشرعيييين والغير شرعيييين
ولا أريد أن يقول أحد أننا سوف نصبح عقلاء وأننا سوف .......... كلام البتنجان ده اللي كلنا عارفينه
للأسف .................. احنا يمكن ما نصبحش أصلا
وكله جاي ....... مع الأيام
أيمن صابر عبد الفضيل
يمكن ما تعرفهووووش
بس بفكركم ان ده 22 سنه
نازل من عند خطيبته الشرعيه
اخر سنه فى كلية طب اسنان
خبطته عربيه ومات
قبل ما نقول الله يرحمه
كان لازم نرحم نفسنا الأول
تحيه لكل من أخطأ ......... وأعترف بخطأه ثم توقف
توقف وحده ............ وتوقف فعليا
ومن أقصد بكلامى .......... هو يعلم نفسه تماما
وكما قلت له
اذا استطعت أن تعبر موقفك الصعب الأول فى حياتك .......... فسوف تصبح أقوى مما تصور
يابن المنطقه
من يقف على الحياد .................. أطلب من الاخرين ألا يسحبوه
رفقة به ......... ومحاوله فى تخليص بعض الذنوب
من قال احذف البوست
قلت أنا : لا ......ولن...... وسأظل
****************************************
3/1/2009
تحديث ثان بعد اكثر من 8 شهوووووور
الأمانه تحتم علي أن أتابع ما بدأت ليس من أجل ابطال البوست ولكن من أجل قراء المدونه لانى وعدتهم بالأستمرار فى محاولاتى الحفاظ على اصدقائى
والان اعترف بفشلي وفشلي أصبح لدرجه تجعلهم جميعا يرتكبووون كل ما يحلو لهم وانا معهم دون أن يجرؤ أحدهم على مواجهتي
وهذا نجاح وليس فشلا
على الأقل فهم كل منهم انه يرتكب اكبر ذنب فى حياته
ما قلته فى التحديث الأول عن رجائى بعدم سحب من يقف على الحياد
كان نجاحا مني لان العائد الى الشله بمجهودي استطاع جعلهم جميعا يحششوا
ماعدا الصغير
والان توقفوا ولكن ليتهم توقفوا عند الحشيش ولكنهم وصلوا الى الحريم
ولسا الاهبل برده أهبل وشكله هايفضل أهبل شرب الحشيش لما قالو يلا وراح للحريم لوحده ودلوقتى مع صاحبه
الانتيم اللى انا قلت فى البوست انه بيبعد وهايفضل يبعد
وللأسف بيبعد
ملحوظه انا عرفت من بره ومن واحد كان حبيبكم ويمكن يكون هو مصدركم
شفتم أد ايه بقى بقيتم مشهوريين بالوساخه بس
اخر كلامى
انا مش زعلان منكم خالص مع ان الاتنين بتوع الحريم بيحوروا ليا
بجد مش زعلان ومش هاسيبكم خالص لان انتم فى يوم من الايام كنتم اعز اصحابى ودلوقتى لسا اصحابي
انا فعلا زعلان ........................... بس عليكم مش منكم
اللي يقرا البوست هايعرف ان كل اللى قلته حصل فى المستقبل وبعد 8 شهور بس
تحيه خاصه الى اصغرنا
وتحيه أتمنى ان تستمر الى
بتاع الظروف
وبتاع السيبر
بس

68 comments:

Eldebug said...

مش عارف انا من حقى ولا لأ ... بس اللى اقدر اقولهولك انك غلطت ... لو كنت بتحاول توصل رسالة لواحد من السبعة دول ...يبقى كان ممكن تكتب البوست ده من خلال قصة ... مش واضح مين اللى كانوا فيها ... وكنا احنا كمان هنحب الموضوع اكتر من كده

وكمان انت اخدت فرصة انك تدافع عن نفسك ... وفعلا قدرت تدافع عن نفسك ... لكن هما ماخدوش الفرصة دى

اسف لكن اللى انا قريته مش محاولة لتصليح غلط ...ولا فرصة لمراجعة النفس... اللى انا قريته طريقة من طرق التشهيير ... فضيحة منمقة الكلمات ... للاسف واحد غريق بيحاول ينقذ نفسه غرق اللى حواليه

نصيحة .... امسح البوست قبل فوات الاوان

Anonymous said...

البوست جامد جامد جامد جدا كمان وياريت يكون فى اكتر من كدة فى البوست

إمضاء
التالت
A

الساحرة said...

ياتري دة حب للسته

ولا ندم لمعرفتهم


لو صحاب بجد مكنتوش سبتوة بعض تضيعوة

من بعض صحيح الايام بتشغلنا بس بيفضل


صداقه العمر

كون صديقا ولا تطمع بان يكون لك صديق

غني يابهيه said...

اول حاجه هاقولها .... بحب النقد جدا
ومن حقك تنقدنى
معنى كلامك انك فهمت هما مين ..... ياريت تقولى بقى هما مين ....؟
مع العلم ان لم أذكر اى اسماء

تانى حاجه مش مهم انتوا تحبوا الموضوع اصلا ..... المهم ان انا اقول حاجه فى الموضوع

بالنسبه ليا ..... انا ما دافعتش عن نفسى
وانا فعلا ما شربتش اى حاجه من كل اللى قلته يعنى ولا حشيش ولا بيره
ولا حريم

بالنسبه ليهم فى اخر البوست لو كنت بتقرا كويس
كاتب بالحرف كل واحد يدخل يسيب تعليقه من السبعه من غير قلة أدب
يعنى اللى عايز يدافع عن نفسه هايدافع
اللى انت قريته بقى يمكن يكون زى ما انت بتقول طريقه من طرق التشهير بس ده بيعنى ان انت عرفت هما مين ....


وانا مستنى انت تبعت تقولى هما مين ....؟
بس ما تغيبش


فضيحه منمقة الكلمات ..... عجبتنى الجمله دي
بس برده ده لو انت او اى حد غيرك عرف هما مين

النصيحه عالعين والراس .............
بس مستحيل امسح البوست ده

كان نفسي التعليقات تقول ليا ممكن اعمل ايه عشان السبعه يرجعوا زي الأول ومش عارف انت رايك اسيبهم كده ولا ايه ..... على فكره هاستنى ردك

اخر الكلام
ارجع للبوست واقراه وهتلاقى ان فى ناس انا اشفقت عليها زي الأخير
وناس انا بحيييها زى الصغير وناس انا بهاجمها ومستنى يدافعوا عن نفسهم زي الباقيييين


على فكره التعليق التانى ده من تالت واحد فى السبعه
يعنى لو كان عايز يدافع عن نفسه كان دافع ... بس هو عارف كويس اوى انه غلطان ولسا بيغلط

أخيرا وليس اخرا .... ياريت تتقبل كلامى من غير زعل .... ولك شكرى لمجرد انك ابديت لي النصيحه مهما كانت

تحيات بهيه

dr_modymodak said...

ههههههه ايه الشله الدماغ دي لا طبعا انا بهزر

لا بجد من حق الصديق علي صديقه انه دايما ينصحه ويقله دا صح ودا غلط عشان كده معتقدش ان حد من السبعه هيزعل من كلامك بالعكس هتزيد في نظرهم

وربنا يهدي الكل ويصلح الحال

friends4ever said...

عمرى محاولت اخسر واحد فيهم كنت بنصح اللى بيشرب حشيش واللى بتاع بنات لانى كنت بشرب حشيش ولقيت اللى يخاف عليا وينصحنى ويبعدنى عن السكة دى حاولت وقدرت ابعد الحمد لله وارجع واقول يارب اهديهم كلهم
الاخير

Anonymous said...

الى متاكد منة ان الاكيد محدش يسيب حد فى وقت ضيقة مهما كان حتى لو ما تعرفوش وفى ايدك انك تساعده ما بالك لو كان صاحبك بس الغريبة طريقة المساعده يا ترى كل الناس زي بعضها ؟ وكل الناس لها طريقة واحدة بس لتصحيح الغلط وهل كل الى بيغلطو بيقبلو الطريقة دية؟
ويا ترى برضة صح ان السر الى صاحبك يستامنك علية يتنشر كدة ؟
وكمان ليا عتاب على الاول انة اتكلم فى حاجات هو عارف انها خلاص عدت وانها مش حتكرر تانى لانها جات قدامى ومعملتهاش

Eldebug said...

اعتقد ان احنا كمجتمع شرقى لسه بينظر للشباب اللى بيشرب بيرة واللى له فى الحربم بالطريقة اللى انت قلتها نظرة دونية ... مش نظرة تعاطف

ثانيا بخصوص سؤال انت عرفتهم ... انا مش الوحيد اللى بيدخل مدونتك ..مع انا بيسعدنى انى ادخلها ... بس اكيدليك اصحابك وجيرانك وافراد من عيلتك بيدخلوا المدونة ...ودول اكيد عارفين شلتك لان علاقتكوا مكانتش صداقة سرية ...والتشهيير مابيكونش بين الناس اللى متعرفهمش ... التشهير بيكون بين الناس اللى عارفاك

ثالثا وده المهم ... ان احنا اكيد كلنا بنغلط فى فترة الشباب ...لكن غلطاتنا بتدفن جوانا ... لان لما غلطاتنا بتتعرف تقدر تقول كده مابتبقاش فارقة معانا بعد كده ... وده سبب من اسباب ان الاسلام قال ان الجهر بالذنب ذنبه اكبر من ارتكاب الذنب نفسه

ارجو انك ماتاخدش الكلام بمحمل شخصى ... انا بقول رايى ...خصوصا انى لما دورت على رسالة من كلامك فى المدونة بتحاول توجهها او هدف بتحاول توصله ملقتش ...جايز ده علشان زى ماانت لمحت وقلت
"لو كنت بتقرا كويس "

وانا واللهى عن تجربة بقولك اننا لما حاولنا نوصل رسالة لوالدة واحد صاحبنا عن حاجة زى كده خسرناه وخسر هوه كمان نفسه... بس التانى لحقناه ..لاننا ببساطة احتويناه فى وسطينا ومطلعناش سره بره

وفى الاخر ...ارجو ان الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية

Anonymous said...

ايه الكلام الكبير ده يا درش بس انا على حسب معرفتى للشلة ده تقريبا كلام صح لان اخويا واحد من ضمن الشلة ولما قريت الكلام عرفت اخويا علطول (استمر يا درش فى كتابتك لان مواضيعك جميله )
(your articles are meaningful)
عبدالله

Gannah said...

أنا الحقيقة برضه كنت أفضل لو انك كتبت الموضوع من غير ما تعرفنا انهم اصدقائك لان اكيد فيه ناس فى محيطك هيعرفوا هما مين و اكيد لو انت مكانهم مكنتش هتبقى مبسوط لما تقرا الكلام
ثانيا:
محدش فيهم مطلوب منه انه يدافع عن نفسه احنا مش فى محكمة و لا احنا مؤهلين اصلا اننا نحكم على الغير و هل تدرى لعل احدهم الان قد تاب توبة تجعله
افضل منا جميعا
ثالثا:
قلى انت عملت ايه طالما بتحبهم ايه الموقف الايجابى اللى عملته ازاى حاولت تاخدهم بره الدايره دى.. حاولت و لا محاولتش هو ده اللى كنا محتاجين نعرفه سهل الواحد يحب اصدقائه بس الصعب ان الحب يتحول لافعال ندافع بيها عنهم و نحميهم حتى من نفسهم
رابعا:
كل انسان فيه مساحات بيضاء و خير مهما غلط و اكيد كل واحد فيهم مش مبسوط من نفسه و يحب انه يتغير و مهمتك دلوقت انك تبدأ مع واحد واحد اختار اللى انت شايفه اكثر واحد بيندم لما يغلط و حاول معاه بكل الطرق لغاية لما يرجع تانى و يبعد عن الحشيش و البنات و غيرها و كده هتبقوا اتنين و تقدروا تعملوا كده مع اللى برضه شايفينه سهل يبعد و هكذا لغاية ما ربنا يأذن و يهدى الجميع
افتكر دايما الحكاية دى
كان هناك رجل مدمن على الخمر على عهد رسول الله صلى الله عليه و سلم و كان يقام عليه الحد فقال احد الصحابة لما رأه لعنه الله ما أكثر ما يُؤتى به فقال رسول الله صلى الله عليه و سلم لا تلعنه فإنه يحب الله و رسوله
أعتقد انك فهمت ما أريد أن أقول
أخيرا: اسجد لله شكرا أن حماك من الوقوع فى الكبائر و اكثر من الدعاء يا مقلب القلوب ثبت قلبى على دينك و الشكر العملى الحقيقى انك تقرر تبطل سجاير قرار نهائى
فى النهاية انك لا تهدى من أحببت و لكن الله يهدى من يشاء و ادعو الله لهم و لنا جميعا بالهداية و التثبيت على دينه و يا ريت لما تشوفهم قولهم انك بتحبهم
تحياتى

Anonymous said...

شكر خاص للساحره
ومش ندمان وهافضل احبهم حتى لو سبتهم

غني يابهيه said...

شكر لكل اللى كتب اى تعليق يا جماعه
وعايز ألفت انتباهكم ان الجويلي ده واحد منهم واتغير وهو اللي صرح باسمه
وانا ارفع القبعه لشجاعته

مش مهم انك غلطت
المهم انك دلوقتى بطلت

Anonymous said...

انا واحد من السبعة وقول الانا شايفة انا شايف ان الصداقة حاجة وان كل واحد حر فى تصرفاتة حاجة تانية يعنى الصداقة بعيدة كل البعد عن التصرفات الشخصية اما يا ماركوس انت كاتب الموضوع دة عن طريق كلمنا معاك لان انت لو مكنتش صديق لينا مكنتش حكيتلك يعنى مكنتش كتبت الانت كتبة دة يعنى مكنتش عرفت انا بعمل اية ولا بسوى اية وياريت تعيد النظر فى الفكرة العندك مش فى الكلام الانت كتبة

إمضاء
التالت

غني يابهيه said...

اللى بعد الجويلي .... عارف اكتر مني هو عمل ايه .... ولو بقى كويس دلوقت ...... اوكيه
ربنا غفور رحيم
بس انا قصدت افكرك انت بالذات عشان نحاول مع بعض نرجع اللى فات والباقييين وانت عارفهم
حتى لو كانوا غلطوا فيك
وهما اعترفوا بغلطهم وكمان قالوا مش هايتكرر


ارجوك بجد .... مع بعض ممكن نرجع تانى
انا وانت والجويلي والصغير
يعنى اربعه على تلاته
ممكن نصلح

حتى لو فيهم واحد مش طايق التانى

غني يابهيه said...

والله لو كانت نظره دونيه كنت سيبتهم

بس لازم تصدق انها حب وتعاطف
انا مختلف معاك فى موضوع التشهير ده
لان فى حاجات كتييير انت ما تعرفهاش
يعنى مستحيل والدى يدخل يشوف المدونه اصلا
لانه مش فاضى
ونادرا جدا لما اختى تدخل ..... المهم من غير رغى
حتى لو دخلوا صعب يعرفوا اللى بيعمل من اللى ما بيعملش لان اسلوبى فى غموض كتيييير

كلنا بنغلط وانا اولهم وسبق وقلت ان انا مش ملاك
بس ليه ما سألتش نفسك .... انا كتبت كل ده ليه ؟
لأنى زهقت .... جبت اخرى منهم .... وشايفهم كل يوم بيتفرقوا أكتر .. وحاولت كتييييير معرفتش
واحيانا كنت بحاول لوحدى
لكن اول حاجه كسبتها من البوست ده
تصريح محمد الجويلي بشخصيته وانه بطل ....! بس انا لسا عايزه يقول انه هو مافيش حاجه فى قلبه بالنسبه لأى واحد ومستعد نبقى اتنين ومعانا الصغير عشان نحاول تانى وتالت ورابع .....

اطلاقا انا قلتلك فى تعليقى ... ان انا بحب النقد والحوار والمناقشه
ومش زعلان خالص ومهما اختلفنا فى الرأى احنا اصحاب


يمكن التجربه بتاعتك تكون صح
بس الكلام ده لو فى الأول لكن فى نااااس بتشرب من سنين ... متيألى لو فضلوا يشربوا .... بعد ما احنا حاولنا وكمان بعد البوست ده
المفروض اقول لأبوه
ويمكن يزعل وأكيد هايزعل بس لو ربنا اعطانا عمر بعد عشرين سنه
هاشوفو وها يشكرنى

تحياتى ... واتمنى استمرار التواصل

غني يابهيه said...

والله لو كانت نظره دونيه كنت سيبتهم

بس لازم تصدق انها حب وتعاطف
انا مختلف معاك فى موضوع التشهير ده
لان فى حاجات كتييير انت ما تعرفهاش
يعنى مستحيل والدى يدخل يشوف المدونه اصلا
لانه مش فاضى
ونادرا جدا لما اختى تدخل ..... المهم من غير رغى
حتى لو دخلوا صعب يعرفوا اللى بيعمل من اللى ما بيعملش لان اسلوبى فى غموض كتيييير

كلنا بنغلط وانا اولهم وسبق وقلت ان انا مش ملاك
بس ليه ما سألتش نفسك .... انا كتبت كل ده ليه ؟
لأنى زهقت .... جبت اخرى منهم .... وشايفهم كل يوم بيتفرقوا أكتر .. وحاولت كتييييير معرفتش
واحيانا كنت بحاول لوحدى
لكن اول حاجه كسبتها من البوست ده
تصريح محمد الجويلي بشخصيته وانه بطل ....! بس انا لسا عايزه يقول انه هو مافيش حاجه فى قلبه بالنسبه لأى واحد ومستعد نبقى اتنين ومعانا الصغير عشان نحاول تانى وتالت ورابع .....

اطلاقا انا قلتلك فى تعليقى ... ان انا بحب النقد والحوار والمناقشه
ومش زعلان خالص ومهما اختلفنا فى الرأى احنا اصحاب


يمكن التجربه بتاعتك تكون صح
بس الكلام ده لو فى الأول لكن فى نااااس بتشرب من سنين ... متيألى لو فضلوا يشربوا .... بعد ما احنا حاولنا وكمان بعد البوست ده
المفروض اقول لأبوه
ويمكن يزعل وأكيد هايزعل بس لو ربنا اعطانا عمر بعد عشرين سنه
هاشوفو وها يشكرنى

تحياتى ... واتمنى استمرار التواصل

غني يابهيه said...

معاك حق .... هو ده اللى قدرت عليه
طاب لما انت عارف ان ده اخوك .... ما بتحاولش تصلحه ليه ... ولو حاولت وفشلت ما تحاول تانى ياعم

عبد الله ما تسيبوش لأنه بجد بدأ يعمل حاجات أكتر بكتييييييييييييير من اللى فى دماغك

وشكرا على الكومنت

غني يابهيه said...

اكييييد لو كنت مكانهم مش هابقى مبسووووط بس الكلام ده بعد سنييييين ... ياعنى البوست اتنشر بع ما غلبت

والأفعال اللى تثبت ان انا بحبهم كتيييييير وهما عارفين
ولو ده يثبت ان انا ما بحبهمش ..... يبقى بقولهم اسف
بس برضه هاكمل وهاييجي يوم هما اللى يقولو ليا ....شكرا

انا حاولت كتييير يا جنه ..... ولسا با حاول وغيرى وسط السبعه فقد الأمل
واللى من بره السبعه نظاف او مش نظاف بيشدوا اللى زيهم وانا لسا متماسك مع انى المفروض اكون بره السبعه من سنين ومش لوحدى


ياريت تدعي ليهم ... وربنا يهدينا كلنا
ويسامحنى لو كنت غلطان

غني يابهيه said...

التالت .... بعد ما كتب البوست حلو اوى ..... وعايزين اكتر
باين كده افتكر انه عنده مخ وممكن يفكر فكتب تعليق تانى وانا بقى هارد : واقول

يعنى يبقى صديقى وحبيبى اسمه عتريس وقاعد معايا طول النهار وكمان تليفونات وبليل بقى كل واحد يروح انا احشش وهو يجيب حريم
وكل واحد بقى يعيش بالطريقه اللى هو عايزها
طاب ازاى ... يعنى ..؟
ومش فاكر انها كانت كده فى الأول واللى كان بيشرب كان بيشد اللى ما بيشربش
وانت اكتر واحد عارف

وبعدين انت بالذات كان المفروض ما تقولش ان ما حدش يعرف انت بتعمل ايه ...؟
انت اكتر واحد عارف ان الناس كلها بتتفرج عليك وانت ما بيهمكش .. لأ وكمان بتقول انا عملت كذا امبارح .. لأ وبتبقى مبسوط اوى

وانت اكتر واحد عارف انت بتعمل ايه وزي ما قلت فى البوست هما 3 حاجات بس زودوا عليهم مشتقاتهم وفكروا انتو بقى ايه مشتقات ال
السجاير
البنات
الموبيلات

يارب تفكر وتبدأ تصلي عشان ربنا يهديك
وتبيع الهارد بتاعك باللى عليه

Anonymous said...

بص انا و الله مانا عارف اقولك انت كدة صح ولا غلط ناس كتير قالت انك غلط لما كتبت كدة و ناس بتقول بدل انت مش مشهر باسمائنا يبقى انت صح بس المفروض انك تعرف ان الشلة دى غريبة و كل واحد فينا حيشهر بنفسة زى الجويلى و بعد كدة حتحس انك غلط فى حقنا كلنا مع ان إحنا اللى حنغلط فى حق بعض و انا نفسى نقعد تانى كلنا مع بعض و نتكلم و نرجع بس مش عارف دة ينفع ولا لا ولا فات الاوان ناس كتير قالتلى ان فى صاحب يشدك لفوق و فى صاحب يشدك لتحت يمكن اللى إحنا سيبناة سيبناة عشان ميشدناش لتحت بعد ما حولنا نشدة احنا لفوق و معرفناش مش عارف المطلوب مننا ان احنا ننزلة ولا اية
و ليا تعليق تانى اوضح من دة بس لما اروق لانى بجد بكتب الكلام دة على الواقف
و طبعا لما اروق لان انت عارف ان شلتنا دى كلها تعقيد و الغاز و مشاكل بنحاول نحلها و كل منحل مشكلة تطلع مشكلة اكبر و اكبر
و آخر كلامى ربنا يستر علينا لان انت كدة حتفضحنا و حتودينا فى داهية و ساعتها حوديك فى داهية معانا

عايز اعرف ردك يا عم ماركوس


إمضاء
صاحبك الانتيم
(الثانى)

Anonymous said...

الكلام ما لوش فايدة التانى قلها: الشلة خلاص باظت ومش حترجع زى الاول بس الغريب ان بعدها بيوم هو الى بوظها اكتر وكان هو السبب وزى ما هو بيعمل بيتعمل معاه ودية حاجة ما تزعلش وزى برضة ما قال المعاملة بالمثل ورجع قال خلاص مالزمنيش يبقى ما لوش حق يتكلم ولا يزعل ويسبها للايام تصحح الغلط وتبين نية كل واحد بجد ولو انا غلطان حد يقولي
والى ربنا يهدية يبقى نجى فى دنيتة وربنا يسترها علينا فى اخرتنا ويغفرلنا كلنا

الرابع

Anonymous said...

والله ياللى بتقول ان الشلة خلاص باظت .... انت نفسك كنت بتقول احنا لازم نصلح بعض لكن باين ان الكلام فعلا مش بفلوس وكل واحد بقى بيتكلم على مزاجة وبقى بينسى هو بيقول اية والله انا نفسى اتخنقت من دين ام الدماغ الصغيرة .... واقفين لبعض على الواحدة وزى مانت قولت هى الشلة اتفشخت خلاص .... وياريت محدش بعد كدة يجى يعاتب حد على حاجة وكل واحد عايز يعمل حاجة يعملها.... وحدرتك بتقول المعاملة بالمثل يعنى انت بتردها لناس معملتش طريقة المعاملة بالمثل .... على العموم نهايتة انا مبحبش اتكلم كتير كل واحد الشايفة صح يعملة او غلط محدش لة دعوة بالتانى طالما هى ماشية كدة .... وبقى كلة بيلبس فى بعضة
المهم ان كل بيغلط بس بتفرق على الدماغ الوسخة المبتفكرش غير فى الحصلها وبس

إمضاء
التالت

friends4ever said...

مطصفى اللى انت عملته يمكن انت شايفه صح بس انا شايفه غلط وغلط كبير يمكن انت كنت عايز تصلح الامور مابينا بس الظاهر انها باظت اكتر واديك شايف الردود بقت عامله ازاى بقينا بنرد على بعض ازاى عموما خلاص اللى حصل حصل بس ارجوك تمسح البوست ده والردود دى علشان العمليه متزدش عن كده

Anonymous said...

احب اقولك ياجويلى ان مصطفى العملة دة عين الصح لانة طلع من كل واحد هو عايز يقول اية وشايل للتانى اية
..................................
واحب اوجة شكر خاص جدا لمصطفى لانة قدم ( جهاز كشف الكلام ) وكل واحد بقى بيقول العندة

إمضاء
التالت

Anonymous said...

واحب اقول تانى ان لا الحشيش ولا الحريم ولا الخمرة ولا البيرة اللعملت كدة فى الشلة
طبعا عايزين تعرفوا اية العمل كدة فى الشلة
* اقولكوا انا اية العمل كدة
العمل كدة ::: الدماغ الوسخة المحدش بيفوت لحد حاجة كل مواحد يعمل حاجة جزائك النار وجهنم بئس المصير
سلام يا صاحبى

إمضاء
التالت

Anonymous said...

و الله يا تالت انت جبت من الاخر هى الدماع
كل واحد دلوقت بقى يمسك للتانى على اهيف حاجة و بيفرح اوى لما بيمسك غلطة اكنة مسك ذلة عشان يعايرة بيها بس بجد الكلام دة المفروض يبقى بينا مش علنى كدة لانى زى مقولتلك يا مصطفى انت كدة بتفضحنا
انت بتقول ان انت مش مشهر باسمائنا اديك شايف يا عم عبد الله اهو دخل و فهم كل واحد فيناو غيرة و غيرة و اكيد اى حد يعرفنا كلنا حيدخل يشوف البوست دة بمجرد انة يلاقى اسمك و اسم الجويلى اكيد برضو حيهرش الشلة كلها
انا رايى ان الكلام دة يبقى بينا و امسح يا مصطفى البوست و اعقل عشان الموضوع حيوسع فعلا
البوسط حيوقعنا فى بعض اكتر و احنا مش ناقصين
اديك شوفت التالت اهو مصدق و قالك اللى عايز يعمل حاجة يعملها اكنة مصدق هو كمان
و اللى بيقولك انى كنت لسة بقول ان المعاملة بالمثل و بعدها بيوم نيلتها
المصيبة انى مغلطش و انت عارف كدة بس لو بنتكلم قدام بعض كنت ممكن ادافع عن نفسى انما ادافع عن نفسى ازاى دلوقت و كل واحد بيحضر للتانى الكلام اللى يجرحة بية و عايز يكتبة
كل واحد دلوقت بيطلع نفسة من اى حاجة و بيلبس التانى
امسح يا مصطفى البوست و نتلم و نقعد و نتكلم و اللى لية حق عند التانى ياخدة و انا موافق على اى حاجة لة حد غلطنى بس مش موافق ان حد يغلطنى هنا من ورايا و انت اكتر واحد عارف انى بكرة اوى الكلام اللى فى الظهر
اللى عايز يقول عليا حاجة يقولها فى وشى
اللى عاااااايز يقوووووول علياااااا حاااااااجة يقووووولها فى وشىىىىىى
مش من ورايا
ودة آخر كلام عندى
و حاولت كتير انهاردة المكم و نقعد نتكلم بس للاسف كلة بيهرب مش عارف لية
يمكن عشان محضر شوية كلام عايز يحطهم فى البوست بتاعك ياسى مصطفى


إمضاء
التانى

غني يابهيه said...

حلو اوى
الكلام اللى بيحصل ده
طاب ما انتو حلوين اهه .... لأ ورجاله كمان
بص ياعم ... التانى .... اللى ظروف حياتك تمنعك
مش مهم انت شايفنى غلطت لما كتبت البوست ده ولا لأ المهم انك تفتكر ان ليك صاحب ولازم تنزل تجيبه من تحت مهما كانت ظروفك تمنعك والكلام ليك وللتالت اللى انت ساحبه وراك زى اللى ....... لا مؤاخذه ياعنى
لازم تفتكر ان اللى انتو عايزين تسيبوه ده .... اكلنا معاه ونمنا وشربنا وعيشنا معاه اجمل ايام حياتنا ووقف جنب كل واحد فينا كتييييير ووبرده وقفنا جنبه
بس ما ينفعش نسيبوووه كده حتى لو لسا بيشرب حشيش ...... وأيوه ساعدناه وحاولنا معاه مره واتنين وتلاته .... وفشلنا خلاص نسكت .....ليه ..؟
ده احنا نحاول مره واتنين وتلاته واربعه وخمسه ولحد الف
ويوم ما نزهق وخلاص مفيش فايده نروح ونكلم أبووه او اخووه ....
ويمكن هوه يزعل .. بس يتفلق ويضرب دماغه فى الحيط كمان
وهوه ده اللى انا هاعمله قريب .... ويارب يدخل يقرااا
فى طرق كتيييير اوى ممكن نساعده بيها ... المهم ان احنا ما نسيبهوش
يارب الكلمتين دول يأثروا فيك


والكلام ليك بقى انت واللى ساحبه معاك ده
اخر مشكله
الغلط ركبكم من ساسكم لراسكم
من اول المشكله ... اللى انا متأكد مليون الميه انها حصلت.... ولو انه مش موضوعنا...... المهم
لازم تعترف انك غلطان عشان الطرف التانى يهدى وده من حقه ولو فاكر زمان اللى انت قافل منه دلوقتى كان عنده الشجاعه انه يقول أنا غلطان
ياريت انت كمان تكون كده
وبعد ما نحل المشكله دى .... نحل مشكله تانيه انت عارفها كويس
لأنه ما ينفعش نبقى سته
لازم باذنك يارب نبقى سبعه

وبعد ما نحل أكبر مشكلتين نقعد وكل واحد جوااه حاجه يقولها
مش كل وااحد يزعل يروح يغضب عند أمه

احنا مش عيال ولا صغيرين على كده

ارجوك لازم تفكر كويس اوى وخليك عارف ان اى حاجه هاتعملها ... التالت هايكون معاك
وافتكر كل لحظه كانت معاهم
وعايزك تكلمنى الأسبوع الجاى لما ارجع من السفر وتقول ليا انا رايح بيت المهندس واكيد هايكووووون الرابع معاك

مستنى تليفونك
واوعدكم انه هايكون فى بوست قادم عشانكم سواء نجح الصلح ..... او لا قدر الله

تحياتى

rovy said...

مش عارفه تقصد ايه ندمان عليهم ولا ليهم .
بس اللى لفت نظرى انك شايف ان الحشيش اهون من البيره بقى ده كلام ولا علشان مفيش نص فى القرأن بيقول على الحشيش حرام . صدقنى الحشيش وكل انواع المخدرات محرمين يمكن اكثر من الخمر وده مش كلامى ده كلام شيوخ افاضل بنكن لهم كل التقدير والاحترام .
على كل حال الحمد لله ان ربنا نجاك من الاخطاء واتمنى انك تحاول تنقذ ما يمكن انقاذه من الاصدقاء لاجل عيون بهيه اللى محتاجه لكل شاب وصبيه
خالص تحياتى
rovy

غني يابهيه said...

الرساله دي للتالت .... ومن غير زعل ياريت تستحمل

انت ايه ....؟
يعنى انت عايش ليه
انت بالذات حياتك مفيهاش جديد ... غير البنات والحريم
ولو فى نوع سجاير جديد ... والحشيش الحمد لله بطلته ... لكن البنات
ماشى عمال بتحب على نفسك
بنت لقيتها فى الشارع تمشى وراها .. بنت فى محل تتعرف عليه
مدام جوه شقه تتفرج عليه
الشغل واستنيت لحد ما جالك لحد عندك .. وانت زي الباشا ويارب تعمر فيه
انت ما بتحاولش تشغل مخك خالص
الدماغ الوسخه اللى انت بتتكلم عليه ... اللى ما تفكرش غير فى السجاير ليل ونهار
الدماغ الوسخه لما صاحبى يقول تعالى نجيب حريم .. اقول لأ اعقل مش ناقصه ذنوووب .. وكفايه البنات اللى انت عرفتها فى حياتك وموميلك كأنه مخزن وطبعا انت عارف لأيه ...؟!!!!!؟
الدماغ الوسخه انك تبقى غلطان وبتكابر
الدماغ الوسخه انك تبقى قاتل تاجر فاكهه وتقول اصل الكيلو ناقص واحده
الدماغ الوسخه انك تبقى طول حياتك ما بتفكرش غير بدماغ الناس التانيه ولا عارف انت عايز تبقى ايه ... ولا أى حاجه فى حياتك .....؟
الدماغ الوسخه انك تقعد ليله كامله تحور على أعز اصدقائك عشان حريم بحجة انك خايف يزعل ... لأ وكمان مع واحد من بره السبعه


نفسى تفهم اد ايه بحبك وعايزك تفكر وتستخدم الجزء اللى فوق وتسيب الجزء اللى تحت شويه ...

غني يابهيه said...

الى الرابع ......... انا مصطفى محمد المغربى ..... صاحب المدونه
بقولك ... بالرغم من انى حاسس ومتأكد وعارف كويس أوى ان انت عملت كده ... الا انى هاقولك اسف ... ليه لأنك فعلا ما عملتش بعدها كده ... متيألى انت فاهم

المهم ان انا كتبت ده عشان كنت عايزك تفتكر كويس اوى انهم غلطوا زى اى حد بيغلط وربنا غفور رحيم .... يبقى لازم احنا كمان نسامح

غني يابهيه said...

التانى ومعاه التالت .... وأمرى لله

فى ايدك انت وهوه فى يوم نروح لحد الرابع وجوه عنده نبقى عملنا اللى علينا ونصفى كل حاجه ... يمكن هوه زعلان وده من حقه وانت بالذات عارف كده كويس اوى .... يا تانى
بس ابقى عرف التالت

والله العظيم فى ايدك تحاول يا تانى مع الرابع وكمان السادس وكلنا معاك بس انت المشكله الاساسيه

نفسى تسمع الكلام مره .... وساعتها محدش هايعرف يغلطك أبدا

غني يابهيه said...

شكرا روفى
وعلى فكره اكتر من تلت مصر بيحشش وعلى الأقل النص جرب الحشيش
النسبه دى .... على اقل الظروف

******************************

من غير قلة أدب
افتكر الجمله دي كويس اوى يا تالت والا هاضطرر أمسح جميع تعليقاتك وتفضل كده زي ما انت عايش بدماغ الناس التانيه ... او الدماغ الوسخه اللى انت بتقول عليها

Anonymous said...

ههيييييييييييييييه صلو على النبي يا جماعه............ما كل شباب مصر المحروسه بيتنيل يغلط....بس المهم انه يفوق...يمكن مصطفى لما غلب معاكم قالك هوه ده اللى حيفوقكم....انكو تخرجوا الكلام اللى بتقولوه فى دماغكم و الباقيين يسمعوه علشان يعرفوا همه بيفكروا ازاى دلوقتى بعد اللى بيعملوه.....بس انا عاوزه اقولكم حاجه الستات و البيره و الحشيش للي بيتداولوهم زييها يا فالحين زى السجاير..لو قدرت تبطل سجاير هوه ممكن يبطل بيره و هكذا...اللى فى الموضوع عارف انه غلط... لكن يا اما مش عاوز يبطله يا إما مش قادر..و فى الحالتين لسه ما طلبش المساعده......انت كده يا مصطفى خليت كل واحد يتكلم بصوت عالى مع التانى و يتكلم بصوت تانى خافت مع نفسه... يا إما يفوق يا إما يعنّد.....لو فاق يبقى اللى كان مطلوب من البوست حصل...و لو عنّد... حيفوق لما واحد فيهم يروح ضحية اووفر دوز...ولا لما يتقبض عليه و ساعتها البلد كلها حتعرفه ...ولا لما يجيله الايدز...وده اكيد....او قضيةآداب... ده برضه مش بعيد........لازم همه يكون عندهم النيه للتغيير.....لو النيه مش موجوده ..يبقى سلملى على بهيه و قولها ولاددك مش اقوياء زى ماهيه فاكره دول ولادها اخيب من الخيبه..ولا عندهم لا اراده ..ولا عزيمه............وربنا ياخد بإديهم لبر الامان و بنصرهم على نفسهم الاماره و يفوقوا قبل فوات الاوااااااان

Anonymous said...

انا مش هقول غير كلمة واحدة
المصبرنى على الشلة دية ان فيها ناس بحبها

إمضاء
التالت

Anonymous said...

كل واحد حر فى تصرفاتة ومحدش لية دعوة بية وكفاية تطفل على تصرفات الناس ... اة بقول ( تطفل ) لان ملهاش غير المعنى دة والله العايز يعمل حاجة يعملها وسبق فينا عمل واخرى نصحتة معلقتلوش المشنقة بقى ... من الاخر احنا شلة وسخة بأكملها وانا اولكوا .... سلام يا صاحبى

إمضاء
التالت

23 said...

قبل ما أبدأ و أقول أى حاجه عايز أقول بس ان انا اكتر واحد غلط و طبعا كل واحد فيهم ليه الحق انه يعمل زى ماهو عايز و هو عنده حق.
المشكله فى رأيى انا اللى انا عارف ان مالوش لازمه اننا خلاص بقى بنكبر و كل واحد ما بيبصش غير لحياته هو بس و اللى بيحب يعمله من غير ما يعتبر ان عنده أصحاب كل واحد فينا دلوقتى بيعوز يعمل حاجه بيروح للى عنده قابليه يعنى من غير ما أصعب الموضوع اللى بيعوز يشرب حشيش بيروح للى بيحششوا سواء من بره او من جوه و اللى بيعوز الحريم برده بيروح للى بيزنوا سواء برده من بره أو من جوه يعنى احنا خلاص دلوقتى مش عاملين اعتبار لبعض و انا شايف ان ده بدون أى سبب يستاهل . انا فى حد كبير قعدت اتكلمت معاه قالى كلمه و هى فعلا اللى حصلت اللى هو احنا لسه ما اتعلمناش حاجه خالص فى حياتنا من غير ما أطول الكلمه هى (لو ان صاحبك فى ايده انه يبعدك عن حاجة مش كويسه يبعدك ما يبعدش عنك ) وهو ده للأسف اللى حصل و حصل من أكتر واحد فى ايده يصلحك بس على رأى المثل لا تبكى على اللبن المسكوب يعنى خلاص اللى بيحبك من الأول هو اللى هيقف جنبك و مهما كنتوا اتكلمتوا كتير انا شايف يعنى ان المواضيع دى ما تفرقش بين شله عرفوا بعض أصلا عشان حاجه واحده ان ما بتربطهمش مصلحه انهم بقوا شله عشان حبوا بعض مش أكتر .
و ياريت يا جماعه تعرفوا ان أنا عن نفسى عمرى ما كنت هتخلى عن حد حتى لو كان قتل و المشكله انى برده نفسى اننا نرجع زى الاول و نصلح فى بعض زى زمان من غير ما حد أصلا يفكر اننا ممكن نبعد عن بعض يعنى من غير الفكرة دى أصلا ما تكون موجوده و زى ما قلت فى الاول كل واحد ليه الحق فى تصرفاته و هو عنده حق.
كده اقدر أقولك سلام ياللى كنت.....

غني يابهيه said...

anyone
بالرغم من انك مش قايله اسمك ... بس انا عرفتك
ومش مهم ...... غير انى اقولك يسلم فمك
انتى قلتى المفيد
تحياتى

غني يابهيه said...

التالت

لو انت لسا فى ناس بتحبهم .... انا لسا بحبهم كلهم والا ما كنتش عملت كده ابدا ... وكنت سيبتكوا تولعوا

*******************
ولو كل واحد حر فى تصرفاته ... معاك حق
بس ده وهو رايح يجيب زجاجة سفن مش رايح يجيب بيره
ده وهو رايح يجيب باكو لبان مش فرش حشيش
ده وهو رايح يخطب واحده بنت ناس محترمه
مش واحده من بيت دعاره
أقول كمان ولا كفايه

مشكلتك انك عارف انك غلطان بس مش راضى تقول انا غلطان .... مفيش حد كبير على الغلط ويارب تكون فاهم
انا عايز اقول ايه

بايدك انت والتانى تصلحوا حا جات كتييير اوى
وانا برده لسا عندى امل

غني يابهيه said...

23

صايع انت كده ..... برده عرفتك
لما انت عاقل كده .. وعارف ان انت غلطان من ساسك لراسك
وفى ايدك تحل الموضوع ... وما تقولش فلان زعلان
فلان ده لو انت رجعت زي الأول .. اول واحد معاملته هاتتغير معاك .. فلان ده ظروف شغله بتحكمه
فلان ده اعترف انه غلط اخر مره
وقال انا غلطان ولسا بيحاول وهايحاول عشان الرابع.... وقال انه مستحيل يعمل كده تانى ... ويمكن قريب يخطب .. ويمكن انا كمان
احنا كبرنا يا 23
ولازم بقى نفوق
قبل ما نبقى ماشيييين فى الشارع وحد يشاور يقول شفتهم امبارح كانوا شاربيييييين ومهيسييييين على الاخر

يارب تقف لحد كده

غني يابهيه said...

23

كلمنى دلوقتى .... وبيقول ليا ولأصحابه بس ... اللى عايزينه بس

انه خلاص بطل ومش عشانى
ولا عشان اصحابه ولا امه ولا ابووووه
عشان نفسه
ومش عشان أى حد


23 هو الوحيد اللى كان لسا بيشرب


وكده انتهى الحشيش باذن الله

الدور على بتوع الحريم

وانا لسا مستنى


على فكره 23
اكيييييد زعل منى لأنه انا الوحيد اللى هوه قالي وما كنش عايز اى حد يعرف
بس انا بقوله اسف ... انا عايز افرح بيك


ويارب بيهم ... قريب

Anonymous said...

بم ان الموضوع بقى كده اه انا فعلا بقول لأصحابى اللى انا ألزمهم قبل ما هما يلزمونى ان أنا بطلت.
بس فى حاجه واحده زعلتنى دلوقتى
ان انا لما كلمت الدكتور مصطفى قالى بس يابنى انت لو رجعت تانى انا برده هفضل وراك!!!!!!
يعنى ده صاحب يستاهل أعمل اى حاجه عشانه



غير كده كل حاجه بتبان فى وقتها يعنى انا الحمد لله مش هموت لو فى حد انا بحبه و بعدت عنه عادى يعنى الحياه برده هتكمل و اللى انا نفسى اقوله انا بجد فى دين فى رقبتى لكل واحد وقف جنبى (زمان) أو دلوقتى و كده يا مصطفى انا ما اتمناش انى أصاحب حد تانى لأنى لقيت فعلا اللى يخاف عليا طبعا مش انت بس لا كل واحد فى الخمسهعرف و عرفنى هو ايه بالنسبةليا وانا ماكنتش عايز أكتر من كده

موناليزا said...

لا صغيرة مع إصرار ولا كبيرة مع استغفار
وجميل انك عايز ترجعهم تانى لبعض بس انا شايفة ان طول ماهدفهم مختلف هيكون صعب رجوعهم ذى الاول
بس انت ماقلتش حاجة مهمة ياترى دى رغبتهم هما كمان ولا رغبتك لوحدك لوكانت رغبتهم يبقى فيه امل هو مش كبير اوى بس موجود لكن لو دى رغبتك لوحدك فربنا يعينك وتقدر تخليهم يسيبوا الطريق اللى مشوا فيه بارادتهم

الفارس الملثم said...

مش عارف اقللك ايه يا مصطفي حقيقي البوست ده مختلف جدا , هو مش مجرد حكايه او قصة لصحاب اغلبهم عمل الغلط وكمان لسه معندهمش ارادة الرفض اللي تخليهم يبطلوا ويرجعوا عن الغلط..

لكن هي رساله موجعه للصحاب دول يمكن يحسوا بسكة الضياع اللي هما ماشيين فيها ..

بل انا شايفها اكتر من كده يعني اشبه بدق ناقوس انتباه لجيل بقي كتير منه مغيب او بمعني ادق اراد الهروب من الواقع الصعب بسلك طريق الضياع والبحث عن السعادة الزائفة

تحياتي ليك يا مصطفي

محمد

Anonymous said...

انا معترف يا مصطفى ان انا غلط لما بس فكرت فى اللى انا فكرت فية مع التالت بس و الله احنا لسة نظاف و والله معملنا حاجة ولا حنعمل
انا اتعلقلى حبل المشنقة لما فكرت انى اعمل حاجة غلط مش عارف بقى لو كنت عملتها كنتوا حتعملو فيا اية
على فكرة انا و الله مبسوط لانى بجد حسيت ان انا مصاحب رجالة بس
انما انت يا 23 فانا عمرى فى حياتى متخيلت ان احنا فى يوم من الايام حنبقى كدة مع بعض و لو انا عايز فعلا انهى اللى بينا للابد مكنتش زعلت اوى لما عرفت من الرابع ان التالت قالك اللى قالهولك على لسانى يا رب تفهمنى
انا معملتش كدة عشان ظروف شغلى ولا حاجة زى ما مصطفى بيقول
انا عملت كدة عشان خايف عليك و نفسى تفوق بس و الله كانت صدمة كبيرة اوى لما لقيتك مفوقتش ساعتها لقيت نفسى محطوط قدام الامر الواقع اللى احنا فية دة
لو ساعتها كنت فهمتنى و فوقت تانى مكنتش حسيبك و كنت حتلاقينى جنبك زى مانا جنبك على طول بس للاسف لقيتك انت اللى اخترت مش انا
انا لو كنت عملت زى التالت لما قال دة صاحبى و حيفضل طول عمرة صاحبى و خلاص من غير مايحاول حتى يصلحك كنت عمرك ماحتبطل
بس كان لازم حد فينا ياخد منك موقف بجد تحس بية لانك وصلت لدرجة متزعلش منى فقدت فيها الاحساس بصحابك و باهلك و بنفسك
و الله كنت عارف انك كدة كدة حترجع بس امتى مش عارف بس كان مسيرك فى يوم من الايام و ترجع مهما طالت الايام
و يمكن غلطتى الوحيدة انى قولت اللى انت سمعتة من التالت بجد انا معترف ان انا قولت الكلام دة فى حقك بس انا قولتة من غيظى و من كتر ما بقيت بسمع عنك
بس للاسف الكلام على طول طار و اللى وصلهولك مقلكش انا كنت عامل ازاى و انا بقول الكلام دة و مقلكش بردو انا كنت عامل ازاى و هو بيورينى فيديو انت فية بتحضنى و فرحان بيا يوم تخرجى مقلكش انا كنت عامل ازاى و كنت بدارى وشى منة ازاى عشان ميشوفش ضعفى

يا ريت تسامحنى على الكلمة دى لو لسة بتحبنى
و ياخى اديك شايف من بعدك الشلة بقت عاملة ازاى

اما بالنسبة لموضوع الحريم بقى يا مصطفى فانت عارف ان انا مقصدش كل اللى فاكرة الرابع و كفاية انى كلمتة اكتر من مرة عشان مخسروش و ميخسرنيش و دة بعد مفضلت ساعة اتحايل علية يفهمنى
اكنى بتحايل علية يرقينى

و يا ريت يا مصطفى بلاش كلام جارح انت غلط فى التالت كتير و قولت فى حقة كلام يزعلة يا ريت متغلطش غلطتى و تقول كلام فى ساعة غضب يتمسك عليك لانة بجد زعل منك
ياخى دانت بتصلح بينا تقوم تزعلنا منك
و دة يا جماعة آخر كلامى و مش عارف حدخل اتكلم تانى و لا لا و على فكرة يا مصطفى الجويلى قالى انة مش داخل البوست دة تانى و كاتب فية و الله اعلم حعمل زية ولا لا
بس انا بردو مش عارف مصيرنا حيبقى اية

بحبكو كلكو انتو الستة

إمضاء
(5)

حاجات جوايا said...

أول ما قريت البوست اتخضيت
بجد اتخضيت
وخفت كمان
حسيت ان كل المدونات اصحابها حشاشين
وبتوع بنات

بس صدقنى لما كملته
وقريت تعليقاتكم
احترمتك بجد
لانك انسان نضيف من جوه وعايز تبقى أحسن ومش عاجبك عمايل أصحابك

ياريت يا جماعة بعد البوست ده تفكروا كويس أوى فى حياتكوا وتعيدوا ترتيبها من جديد
انتوا كنتوا مستخبيين وبتعملوا حاجات فى الضلمة عشان الناس مش شايفاكوا
لو كانوا شافوكوا كنتوا خفتوا منهم وبطلتوا تعملوا كده
بس المشكلة الكبيرة ان ربنا كان شايفكم ومطلع على كل تصرفاتكوا وانتوا للأسف ماخوفتوش منه
مع انه شايفكوا فى كل وقت وكل مكان وعارف سركوا وجهركوا

والمشكلة الاكبر ان ربنا اللى انتوا مخوفتوش منه هو اللى هيحاسبكوا مش الناس اللى انتوا خايفين منها هى اللى هتحاسبكوا

واكبر دليل على كده انكوا مش داخلين باسمائكوا الحقيقية يعنى خايفين من بشر عاااااااااااادى جدا ومخطئ زيكوا لا احنا ملايكة ولا معافين من الخطأ

أرجوكم يا شباب .. احنا محتاجينكوا
أهاليكوا محتجاكوا .. ومصر محتاجاكوا .. ودينكوا محتاجلكوا

لما كل شبابنا يعملوا زيكوا
مين هيتولى أمورنا
مين هينتج ويبنى

افرضوا انكوا فى قعدة من قعداتكوا دى((لا قدر الله يعنى ))
حد جراله حاجه
أو مات بعد الشر عليكوا كلكوا

تفتكروا لحظات المتعة الزائفة اللى كنتوا فيها دى تستاهل منكوا انكوا تموتوا بسوء الخاتمة
وتكون عاقبتكم جهنم

ده احنا فى الصيف من شوية حر مش بنطيق نفسنا
ما بالكوا بقا بجهنم
أجاركم الله وأجارنا منها

فكروا يا شباب
وابداوا صلوا
حافظوا على الصلاة بس
وهى هتساعدكم جاااااااامد جدا
لان الصلاة تنهى عن الفحشاء والمنكر والبغى

حاولوا بس
ممكن
عشان خاطرنا وخاطر امهاتكوا اللى ممكن يجرالها حاجة لو عرفت باللى بتعملوه ده

ويارب اسمع عنكوا كل خير قريب ان شاء الله

دمتم بخير جميعااااااااااا
سالى

Anonymous said...

بصوا يا جماعه احنا بقى دلوقتى احنا بقينا عاملين ازاى و بالارقام

7/.
7/0
7/0
7/0
7/0
7/0
4/3
5/2
6/1
7/0
و الحمد لله كانت مرحله بالعكس ده احنا لما بعدنا عن بعض شهر واحد كلنا حسينا بقيمة بعض و هنرجع احسن من الاول ان شاء الله



انا معلش يا مصطفى مش هدخل اصلا على المدونه دى تانى عشان خلاص عمرها ما كانت توصل لكده و طبعا انا ارفعلك القبعه لان انت السبب فى اللى بيحصل ده كله
السلام عليكم...

Anonymous said...

ازيكو يا جماعة انهاردة عيد ميلاد شلتنا الجديد 3/5/2008 شكرا لكل اللى دخل و شاركنا من غير الستة و شكرا للستة اللى فتحو قلبهم ليا و لبعض و الحمد لله اننا رجعنا تانى احسن من الاول و يا رب دايما
متهيالى كفاية بقى كدة يا عم مصطفى و امسحة بقى يابنى
مفيش حد فينا حيدخل خلاص
ارحمنااااااااااا
استنى لما نغلط تانى و اعمل بوست جديد
و دة انشاء الله مش حيحصل


سلام ليكو كلكو و سلام للبوست الجميل دة و احلى سلام لاصحابى
و اشوفكو فى بوست جديد
إمضاء
التانى

Anonymous said...

يابنى حرام عليك حتموتنى ناقص عمر
انا مش حشتغل خلاص انا حبيع عيش
هههههههههههههههههههههههههههههه
محدش فـــــــــاهم حاجـــــــــــة
(5)

Empress appy said...

هههههههههه اللى فهمتوا انكم كده وقعتوا فى بعض
طيب ليه الاذى من الاول يا راجل يالا معلش

Anonymous said...

الحمد لله احنا دلوقت احلى من السمن على العسل ورجعت المياه لمجاريها ومفيش اى مشاكل خلاص وان شاء مش هيبقى فى مشاكل بعد كدة خالص والنهاردة عمر شلتنا يومين ياجماعة شلتنا لسة مولودة امبارح بس والحمد تتربى فى عزو
وعلى رأى المثل (يتربى فى عزو حمادة عزو) وعموما يا مصطفى على قد من قافل منك بس بجد انت عملت العمر محد كان هيعرف يعملة والحمد لله كانت شلتنا كانت متقسمة دفاع وخط وسط وهجوم دلوقت الحمد لله كلنا منهاجم والحمد كانت النتيجة 0 : 7 للخير
وياريت يا مصطفى انت لو طولت فى البوست دة اكتر من كدة يبقى انت كدة بتظيط
وانا بجد مش داخل على البوست دة خلاص لان انا زجرت منة على الاخر

DIRECTED BY
3 RD

غني يابهيه said...

شكرا لموناليزا
وشكرا لسالى
وانت يامحمد ... الف شكر ليك
لانك الوحيد اللى فهمت ان اناكمان بقول ان ده مش حال سبعه بس
ده حال شباب كتييييير اوى مستنيييين بس حد ياخد بايدهم



*************************** مبروك

غني يابهيه said...

قبل ما قول مبروك عليا .... مبروك لبهيه ... صحوة وعودة السبعه دول

ولو ان اى حد ها يقرااا من بره السبعه ... ها يحس انه فيلم عربى ... لأ وكمان ابيض واسود

بس بجد جميل اوى انه تحس ان البوست بتاعك وكلامك قدر يلم الشمل
وبجد انا فرحان اوى اوى اوى اوى اوى اوى اوى اوى اوى اوى اوى

غني يابهيه said...

الى التالت فقط

لا غير

لو زعلت تبقى لسا ما فهمتش .... ولو مازعلتش تبقى ناوى تتغير ... وانا برده هافضل استنى زى ما استنيت التانى والسادس او 23.... وردوا عليا
وعشان بحبك بقولك ... لو شايفنى غلطت فيك .. يبقى انا اسف
اسف وبقولها بصوت عالى على غير عادتى
بس برده بقولك اسف لانى مش هاوعدك انى مش هاقول كده تانى
لأ ... ده انا هافضل اقووووول طول حياتى وانت عارف ان مفيش حد بيفرق معايا خالص
شىء واحد هايمنعنى انى اقووول كده مره تانيه .. انك تبقى احسن وتفكر فى مستقبلك ... وانت عارف الباقى
... والله بحبك ....

غني يابهيه said...

الرابع

الكره بقت فى ملعبك
عايزك تفكر وتركز وتنوى وتقرر وانا برده لسا مستنى
وكلكوا عارفين ان نفسى طويل .. اوى

هاستنى منك تليفون او على الأقل رد

غني يابهيه said...

بسم الله الرحمن الرحيم

أهنىء بهيه وأهنىء نفسى ... و أرد على كل من حاول التشكيك فى قدرات بهيه
وبعد أن أثبتت بهيه قدرتها على تصحيح الأوضاع وعودة المياه الى مجاريها بنسبه كبيره ....... قرر مجلس ادارة المدونه الوقوف مره اخرى امام رغبات الجميع وعدم مسح البوست نهائيا .. واعتبار
30-4-2008
هو التاريخ الحقيقى لهذه الشله .... وحفاظا على الأصاله فقد تقرر الأبقاء على هذا البوست للتاريخ مع الوعد ببوست اخر فى اقرب الظروف .... أروى فيه تفاصيل الحياه الجديده لهذه الشله
أو لاقدر الله تفاصيل العوده الى الحياه القديمه .... وباذن الله بهيه تملك القوه التى تجعلها تعترف بفشلها كما تعترف هى الان بنجاحها

كما ان مجلس الأداره لديه القوه الكافيه التى تجعله يستخدم بند اعلام الأهل فى حالة عودة أى طرف من الشله الى تفاصيل حياته القديمه
وشكرا

ألف مبروك
30-4-2008
اشهدى يابهيه

غني يابهيه said...

الى التانى
خلصت بس فاضل عالحلو ..... زياره
يعنى ممكن اوى ... تلروح لحد عنده وخليك انت الكبييير وانت قلت ان انت غلطان ... يبقى فاضل ايه .. غير انك تقولها فى وش الرابع
صدقنى ها ترتاح وتريحه ... والاهم انك بجد هاتبقى كبير ومحدش هايعرف يغلطك ابدا

وانت يا تالت بعد مارحت بنفسك ومن غير التانى .. فعلا تستاهل اقولك اسف
بس بجد ملعوبه يا يا تالت

خلصوا بقى
يعنى الكبيره خلصت ... دي مش هاتخلص

وخلى بالكوا برده الرابع طيب بس هو جوه نفسه حزين ومجرد انك تروح لحد عنده .. هاتتحل والله يا تانى


حبيبة الشعب بهيه

Dr.Mohammed Gohary said...

مش عارف قولك ايه
اذا كنت في طب
وزميلك في هندسة
وبيتقال علينا كليات القمة
سوري ما اقصدش اتعالي علي اي حد مش فيها
بس
اذا كان دا حال القمة
اومال بقا اللي في تجارة وآداب
بلاش تجارة وآداب

قصدي

معاهد

ولا بره التعليم خالص يعملوا ايه


أقولك ايه

ياخسارة يا مصطفي

كان نفسي ما أعرفش عنك كل دا

بس لأسف دا حال كل الشباب
الا من رحم ربي


ربنا يستر

سيبك انتا موضوع جريء
بس الاسلوب مش كالعادة

سلااااااااام يا دوك

ملحوظة يا درش
انت كاتبني في مدونات صديقة
د/ محمود الجوهري
آسف أنا محمد الجوهري
فرق صغيور بس يفرق معايا
تحياتي
ويارب اللي جاي يكون أحسن

Mafrousa said...

هييييييييييييه اتصالحتوا
الحمد لله اصل المدونه كانت مشبرة
اه بس ايه يعنى اتصالحتوا سكيتى كده
فين البونبون و الشيكولاته و الايس كريم و الجاتو و الحاجه الساقعة و قبل كل دول فين الغدا...كباب كفته...جمبرى ...سمك ..اى حاجه
و لا هوه فى همكم مدعيه و فى فرحكم منسية...و الاصدقاء الجمال اللى دخل اتعكنن عند بهيه...وخرج مالوش نفس يفرح لبهيه بعودة اولادها

حاجات جوايا said...

مبروك يا شباب الصلح
والمولد الجديد
ويارب كل مشاكل شباب مصر تتحل بنفس السهولة
عارفين ايه اللى حل مشكلتكوا
المواجهــــــــة
لما واجهتوا نفسكوا ورجعتوا لدينكوا وضميركوا .. صحيتوا من غفوتكوا وفوقتوا من غيبوبتكوا


الحمد لله
شباب مصر بخير
والخير جواهم كتير
حتى لو غطاه التراب
هيرجع تانى يبان أول ما تختفى الاعاصير


عيد ميلاد سعيد
وكل عام وأنتم بخير
سالى

مدحت محمد said...

مفيش حد مبيغلطش ياعم

وبعدين اتم انحرفتو متاخر ياعم
ههههههههههههههه

واما موضوع التشهير ده

انت مذكرتش اسماء

فى ناس فضحت نفسها

تحياتى

NilE_QueeN said...

انا اول ما قرءت اول كام سطر من البوست تخيلت انك هتحكي عن الايام الجميله اللى الشله عايشاها

ولما خلصت البوست عرفت اد ايه انت بتحب صحابك وانك تتمني ليك وليهم الافضل

وعن فكرة البوست فا هي جامده جدا وفعلا الهجوم خير وسيلة للدفاع

سيدنا محمد قال انصر اخاك ظالما او مظلوما وانتوا محتاجين تنصروا بعض دايما لما حد فيكم يحاول يغلط تمنعوه وتفكروه بربنا ولو اصر بردوا تمنعوه ولو وصل الامر انكم تحبسوه

الواضح ان صحابك ارتكبوا كبائر واصروا عليها فتره بس ربنا رحيم وبيغفر والانسان لما تكون توبة صادقه ربنا بيثبته والانسان لمابيتوب بجد سيئاته بتتحول حسنات

ابعدوا قدر الامكان عن كل حاجه ممكن تشدكم للى كنتوا فيه ومتستهونوش بالحاجات الصغيره الشيطان بيشد الانسان واحده واحده
ومع البعد عن المعاصي قربوا من ربنا اكتر واكتر واتجمعوا دايما على الطاعه وفعل الخير

وادعوا الله لي ولكم بدوام العمل الصالح وحسن الخاتمه

Anonymous said...

كلامك اكتر من رائع
وربنا يهديكو وترجعو لبعض
وعفا الله عما سلف
طريقت في الكلام والكتابة رائعة
لان الكلام طالع من قلبك
واكيد صحابك حسوه عشان كدة كتبولك
ربنا يهدي الجميع
مدونة مصرية جدا

Dr.Mohammed Gohary said...

مبروك علي الصلح

وربنا يديم المعروف

ويهديكوا ويخليكوا لبعض


دمتم جميعا سالمين

dodda said...

هههه
يا نهار صيااااح!!!

Dr.Mohammed Gohary said...

ربنا يرحمه

أنا كل ما أشوف صورته ببقا عاوز أعيط

ربنا يرحمه

وربنا يوفقك

تحياتي

ساسو said...

انا دخلت مدونتك بالصدفه ودي اول زياره ليه فقلت اخد جوله فيها عالسريع فشد انتباهي الموضوع قلت اقراه فالاول اخدت الموضوع ببساطه لكن اما عرفت الحكايه والغلط اللحصل منكم ندمت اني دخلت وقلت اني دخلت هنا غلط ومش لازم ادخل مكان زي ده تاني.
لكن قلت مش لازم احكم علي الموضوع بسرعه ...دخلت وشفت التعليقات بجد قلبي وجعني وتخيلت ان شلتكم دي اخواتي فحسيت بالخوف والحزن عليكم
لكن اما لقيت الحوارات اللي دارت بينكم قلت اكيد في امل حتى لو وصل الكلام للزعل اكيد هيأثر
وفعلا حصل ده لانكم اصل معدنكم طيب وكل واحد مننا بيعمل حاجات غلط وهو عارف ان لسه جواه حاجه كويسه بس بيتمنا ان حد يساعده علي انها تخرج,
.............................
انا طولت اوي فالكلام ووالله لسه في كلام كتير اوي نفسي اقوله
وانا بجد فرحانه اوي وحاسه ان لسه مصر بخير وان شبابها فيوم هيفوء ويصحه قبل فوات الاوان
والله غفور رحيم
ويارب تكونو رجعتم كيوم ولدتكم امهاتك
ربنا يثبتكم

ساسو said...

علي فكره يادك انا احترمتك اوي بعد البوست ده ومبروك علي المولود الجديد
رشيتو الملح ولالسه
انا عيزه شمعايه وحمصوفول
اه انا درسي بيوجعني ممكن كشف علي السريع
ملحوظه:اخويه برضه دكتور اسنان زي حالاتك

Anonymous said...

nefsi 2a2raaa el comments kolahaaa bas mafesh wa2t!!!!!!
time is running out!!!!!